Organisaties met visie stimuleren intrapreneurship. De traditionele hierarchisch georganiseerde top-down structuren werken namelijk steeds minder goed. Grotendeels door veranderingen in de maatschappij, de nieuwe blikken op werken bij (vooral) jonge medewerkers, het ontstaan en het succes van start-ups. Daar kun je je lang tegen verzetten en het blijven doen zoals je het altijd deed: uiteindelijk heb je maar een keuze uit twee: je past je aan of je verdwijnt. Intrapreneurship biedt mogelijkheden om zowel het succes van de organisatie als de bevlogenheid van medewerkers te vergroten. Medewerkers weten als geen ander wat er goed gaat, wat er beter kan, wat klanten willen, hoe samenwerking met partners loopt. Gewoon, omdat ze er iedere dag mee te maken hebben. Daar zit een enorm potentieel om de organisatie slimmer, leuker, efficiënter en dus succesvoller te maken. Maar natuurlijk pas wanneer je de ideeën van medewerkers in praktijk brengt! En daar zit precies de succesfactor en de catch-22 (en deze keer dan in positieve zin). Laat medewerkers zelf aan de slag gaan met hun eigen initiatieven. Niet top-down aangestuurd, niet door externe verbeter-specialisten, niet via de afdeling continu-verbeteren. Want medewerkers weten ook als geen ander hoe ideeën in praktijk gebracht kunnen worden. En daar hebben ze, meer dan de drie hierboven genoemde partijen, direct baat bij. Reken dus maar op commitment, doorzettingsvermogen en draagvlak. De IdeaRealization methodiek biedt structuur, tools & middelen en het inzicht om, met een team van medewerkers, van een idee naar een concreet resultaat toe te werken. IdeaRealization in de praktijkVliegt het dan niet alle kanten op? De IdeaRealization methodiek is er juist op gericht om de denkkracht en de daadkracht van medewerkers samen te laten vallen met de organisatie doelstellingen. Zo worden de keuzes voor de initiatieven gekoppeld aan de strategische doelstellingen. Door daar transparant en helder over te communiceren, ervaren de medewerkers juist waardering: hun ideeën worden onderdeel van het grotere plaatje. Waar en hoe moet ik starten? Ideeën van medewerkers gaan van heel klein naar heel groot. Vandaag kun je dus al aan de slag met een paar kleine initiatieven, ervaren wat wel werkt en wat niet, zelfredzaamheid neemt toe, eigenaarschap groeit. Kortom: het vliegwiel komt op gang. Zonder groot en meeslepend programma of veel externe begeleiding. Gewoon, vanuit dat wat er al is: gedreven, slimme, betrokken medewerkers. Ga voor de interne kracht van je organisatie, niet voor een glimmende buitenkant! Hoe houd ik het overzicht? Het ideeën-realisatieplatform XiBE ondersteund de organisatie, de medewerkers en de beslissers in alle fase van het ontwikkelen van intrapreneurship. Laagdrempelig, doelgericht en intuïtief. Op ieder moment en op elke plek kun je direct zien welke nieuwe ideeën gedeeld zijn, kun je de voorkeuren kenbaar maken met likes en reacties, welke initiatieven in uitvoering zijn en welke successen er in de wall-of-fame staan. Want het enige dat telt is een idee dat uitgevoerd wordt. Daarmee is XiBE veel meer dan een digitale ideeënbus: het is een uniek ideeën-realisatieplatform.
0 Opmerkingen
Binnen de muren van de organisatie samenwerken aan ideeën is de allerbeste manier om zowel de bevlogenheid van de medewerkers te verhogen, als de performance van de organisatie significant te verbeteren. Medewerkers weten als geen ander wat er goed gaat, wat er beter kan, waar onderlinge samenwerking verbeterd kan worden of wat de behoeftes van klanten zijn. Stel je eens voor wat er mogelijk zou zijn, als je ook je partners, leveranciers of klanten actief kunt laten participeren in jullie innovatie? Niet alleen nog meer nieuwe inzichten, interessante suggesties, verrijken, maar vooral ook nog meer daadkracht. En door het samen werken aan initiatieven een hechtere band met die buitenwereld. Daarom hebben we XiBE uitgebreid met de community modus! Het hele eco-systeem actief betrokken bij innovatie Wat is er vernieuwd?
De focus bij deze nieuwe modus van XiBE ligt bij het delen van informatie van en naar communities. Naast natuurlijk het al bestaande het samen oppakken van en samen werken aan specifieke challenges. Zo ontstaat een geïnformeerde, betrokken en gedreven community rondom de organisatie. Met welke functies versterkt XiBE de community? De community modus heeft een volledig vernieuwde interface die naadloos aansluit bij communities. Naast de vraagstukken waaraan je deelneemt, zie je ook in één oogopslag alle relevante informatie over jouw community. Nieuwsberichten en events: alle deelnemers worden geïnformeerd over gebeurtenissen die plaats hebben gevonden en zien alle events die nog op de rol staan. Zo blijft iedereen op de hoogte en ziet hoe actief de community is. Blogs: deelnemers delen verhalen over de community en ervaringen met de challenges. Persoonlijke verhalen houden de community levend. Kennisbank: een database van interessante artikelen, tools, video's, white-papers, etc. voor alle deelnemers om, op moment en plaats die het beste past, meer te weten te komen over de community, de organisatie, achtergrond bij de challenges. Een geduldige schat aan informatie, waardoor alle betrokkenen kennis en inzicht opbouwen. Partners: alle partners krijgen een plekje om zichzelf te presenteren en te laten zien wat ze bijdragen aan de community. Wall-of-fame: een mooi en aansprekend overzicht van de successen van de community. Want deelnemers zijn is belangrijk, maar samen successen boeken en delen, maakt dat de community zichzelf versterkt en vooruitbeweegt. Social media: vanuit XiBE kun je deelnemers direct naar de social media kanalen leiden. Zo biedt XiBE een centrale plek voor alles wat interessant is voor de community. Hoe is de nieuwe versie ontstaan? Dit idee is ontstaan doordat we vanuit de gebruikers de vraag kregen of XiBE ook ingezet kan worden om de buitenwereld te betrekken. Dat kon altijd al, met maatwerk interfaces zodat partners, leveranciers en klanten slecht een afgebakend deel van alle informatie te zien krijgen. En daarbij groeit dan natuurlijk de wens om actief met die gemeenschap te communiceren. En dat hebben we nu gerealiseerd! Hoe werkt de community modus? In aanvulling op het gebruik van XiBE als motor voor het interne ideeën-realisatie programma, kun je met de community modus externe deelnemers uitnodigen en toegang geven. Als een community deelnemer inlogt, opent dan automatisch de community interface. De community moderators van jouw organisatie zien in hun vertrouwde interface alle gedeelde suggesties, ideeën en initiatieven die in uitvoering zijn. Zo biedt XiBE verschillende interfaces voor specifieke groepen gebruikers. Meer weten? Wil je meer weten over de community modus of wil je met jouw organisatie aan de slag? Neem even contact op en dan laten we zien wat de mogelijkheden zijn. |
AuteurPridea team Archief
Mei 2024
Categorie |