0 Opmerkingen
Adviesboutique First Day Advisory Group heeft Michiel Dietvorst verwelkomd binnen het team. Dietvorst is een ervaren consultant, ondernemer en voormalig bestuurder met een sterke focus op innovatie, creativiteit en ondernemerschap. Hij heeft zich als associate partner verbonden aan First Day Advisory Group en blijft naast zijn rol bij het bureau ook managing director van zijn twee innovatiebedrijven Pridea en XiBE.
De afgelopen jaren werkte Dietvorst vanuit Pridea en XiBE al regelmatig samen met First Day Advisory Group, vooral rondom trajecten gericht op innovatie en cultuurverandering. “We zijn verheugd om met Michiel nog intensiever samen te werken”, zegt Robert Witteveen, partner van First Day Advisory Group. “Michiel is een echte innovator die altijd op zoek is naar nieuwe manieren om dingen anders en beter te doen. Hij is ook een inspirerend leider die anderen motiveert om het beste uit zichzelf te halen.” Na meer dan twaalf jaar gewerkt te hebben voor het Finse ICT-bedrijf Tietoevry, onder meer als director in Nederland, richtte Dietvorst Pridea op, een firma die organisaties helpt bij het verbeteren van innovatie – van idee tot en met de realisatie. “Ik geloof in het stimuleren van ondernemerschap bij alle medewerkers binnen organisaties”, zegt Dietvorst. “Ik heb veel voorbeelden gezien waarin medewerkers zelf het initiatief namen tot het doorvoeren van verbeteringen en ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Je ziet dat juist medewerkers ideeën vaker tot concrete resultaten brengen. Deze medewerkers zijn het meest trots op en loyaal aan hun werkgever.” Pridea helpt organisaties met het bouwen van “ideefabrieken”, onder meer door medewerkers in hun kracht te zetten. Dit is waar XiBE om de hoek komt kijken: dit “ideerealisatieplatform” kunnen innovators gebruiken om hun ideeën te delen en te ontwikkelen. “En om het succes te meten”, aldus Dietvorst. Deze kennis, kunde en tools zet hij nu in bij First Day Advisory Group. “We richten ons op bedrijven die innovatie verder willen ontwikkelen, waarbij wij ervan overtuigd zijn dat intrapreneurship een essentieel onderdeel is van een succesvolle organisatie. Ik kijk ernaar uit om bedrijven te helpen om dit potentieel te benutten.” Deze blog is ook gepubliceerd op 17 november 2023 door Consultancy.nl Het is cruciaal voor organisaties om volledig gebruik te maken van de beschikbare expertise binnen hun teams. Niet alleen voor de dagelijkse operatie, maar ook voor strategische ontwikkeling.
Organisaties investeren gelukkig voortdurend in de groei van hun medewerkers, variërend van persoonlijke ontwikkeling en leiderschap tot welzijn en technische of sociale competenties. Dat is niet alleen essentieel om talent aan boord te houden, maar ook om de organisatie competitief te houden in een steeds sneller veranderende wereld. Parallel aan dit investeren in de eigen ontwikkeling wordt voor specifieke vraagstukken vaak beroep gedaan op externe expertise. Consultants worden ingeschakeld om te helpen de organisatie verder te brengen. Deze twee parallelle, expertise gerichte, aanvliegroutes lijken elkaar te versterken en een juiste manier te zijn om continuïteit te waarborgen. Er zit echter een adder onder het gras, die de organisatie ongezien in grote problemen kan brengen. Verborgen potentieel Een verborgen bron van expertise wordt vaak over het hoofd gezien: de gezamenlijke inzichten en ervaringen van de eigen medewerkers. Dagelijks verbeteren zij hun vaardigheden door hun werk, door samenwerkingen en door contact met klanten. In iedere organisatie wordt dit fundament van deskundigheid voortdurend verstevigd, aangevuld en gefinetuned. Het gaat daarbij niet enkel om hard-skills, maar juist ook om de creatieve en slimme manieren van samenwerken tussen collega's en met de buitenwereld die bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Outside-in Het kan nog erger: de toekomst vorm geven met mensen die geen deel uitmaken van de eigen organisatie. Het inzetten van externe consultants voor specifieke vraagstukken lijkt een garantie voor continuïteit, maar brengt risico's met zich mee. Het kan organisaties onbedoeld verzwakken door niet de volle potentie van interne expertise te benutten en een afhankelijkheid van vluchtige externe kennis te creëren. Daarentegen, de wisdom-of-the-crowd, waarbij de collectieve intelligentie van een divers team vaak superieur is aan individuele experts, biedt een krachtige oplossing voor complexe uitdagingen. Wisdom-of-the-crowd De wijsheid van de massa is het fenomeen waarbij collectieve inschattingen of beslissingen van een diverse groep mensen vaak nauwkeuriger zijn dan die van individuele experts. een beroemd historisch voorbeeld is de wedstrijd in 1906, waarbij Sir francis Galton ontdekte dat de gezamelijke gok van een menigte bij een markt op het gewicht van een os verrassend dicht bij het werkelijke gewicht lag. Dit illustreert hoe een groep niet-experts samen tot een uitkomst kan komen die even goed, zo niet beter, is dan de schatting van een expert. Verandertrajecten kennen twee succesfactoren: de voorgestelde verandering zelf en het vermogen om die oplossing in de praktijk te brengen. Externe consultants hebben, anders dan het factuuradres waar ze hun vaak gepeperde rekeningen naar toe mogen sturen, geen echte binding met de opdrachtgever. Hun advies is dan vaak wel creatief, goed onderbouwd en doelgericht, maar mist essentiële power-to-execute componenten. Wankel fundament De combinatie van onderschatten van beschikbare interne deskundigheid en het inhuren van externe expertise, zorgt voor een aantal kritieke zwakke plekken: Fit-for-purpose uitdagingen aangaan vanuit een extern perspectief, biedt vaak wel innovatieve en out-of-the-box oplossingen, maar die passen niet altijd bij de organisatie, vragen te grote aanpassingen en kunnen niet gerealiseerd worden met de beschikbare resources. Draagvlak zolang medewerkers niet vanaf het eerste begin een verandertraject onderdeel zijn van de route van uitdaging naar oplossing, zullen ze niet achter de gekozen oplossing staan. Het is de aloude aversie tegen ‘veranderd worden’. In minimale vorm zullen betrokken niet echt enthousiast zijn, in maximale vorm zullen ze actief met de hakken in het zand gaan. Vluchtige kennis bij het vertrek van de ingehuurde expert, verdwijnt ook het grootste deel van de kennis als sneeuw voor de zon. De expert is een ervaring rijker en heeft zijn of haar kennis kunnen uitbreiden. Voor de organisatie is de kennisopbouw echter marginaal en niet vanuit eigen behoeftes of met het oog op de toekomst. De beste oplossing voor een uitdaging Door de interne expertise te mobiliseren, kan een organisatie toekomstige uitdagingen aanpakken met oplossingen die van binnenuit komen en beter aansluiten bij de kerncompetenties. Dit vergroot het draagvlak onder medewerkers, die als partners in het veranderproces de oplossingen mee helpen realiseren. Zo wordt kennis niet alleen ingezet, maar ook behouden en verder ontwikkeld binnen de organisatie. Verzilver de expertise van jouw organisatie Voor een duurzame toekomst moet de focus liggen op het benutten van de interne rijkdom aan expertise en de gezamenlijke reis. Gebruik maken van de beschikbare deskundigheid, waarin ongemerkt al veel geïnvesteerd is, is vanuit bedrijfseconomisch perspectief de enige juiste route. Hierdoor worden een hogere succesratio en return on investment bereikt. Elke strategische uitdaging vraagt om een praktische oplossing die verankerd is in de eigen organisatie, en juist daar ligt de sleutel tot behoud van talenten, continue innovatie en tevreden klanten. Michiel Dietvorst - We leven in een wereld waar we een enorm potentieel onbenut laten. Voor de uitdagingen die voor ons liggen, of die nu op het gebied van duurzaamheid, inclusiviteit, circulariteit of de organisatie liggen, is de oplossing voorhanden. In de ideeën die we allemaal hebben. Maar dan wel als we ze delen, verrijken en uitvoeren! Ik sta voor een wereld waar alle denkkracht en daadkracht gemobiliseerd worden. Want het combineren van inspiratie, ervaring, expertise, inzichten, power-to-execute en uitvoering, brengt ons richting concrete successen. Zo doet iedereen mee, draagt bij, is intrinsiek gemotiveerd, groeit en wordt trots. Deze blog is ook gepubliceerd op 6 november 2023 door het New Financial Forum. Met XiBE worden ideeën van en met deelnemers uitgevoerd. Het is niet enkel een ideeënbus, want dat werkt niet. Aan de hand van een ideeën-realisatie methode wordt jouw idee ook daadwerkelijk uitgevoerd. Jouw idee doorloopt een heel proces. Andere deelnemers kunnen je idee bekijken, liken, reageren maar ook een bijdrage leveren. Ideeën beheer, Idee Tinder, brainstorms, marktplaats, nieuws, etc. Een kleine greep van alle functies.
Hoe ga je bepalen hoe dat eruit komt te zien? Hoe creëren we structuur op een overzichtelijke manier? Dat was een vraag die beantwoord moest worden. Michiel en ik zijn daar eens voor gaan zitten. Het gaat over de ideeën, maar ook de deelnemers, de mensen, de organisatie. En het proces is een belangrijk onderdeel om van idee tot uitvoering te komen. Dit gesprek zorgde voor veel verheldering. Vanuit welk oogpunt pakken we dit aan? De ideeën, het proces of de mens/deelnemer/organisatie? Tot ik zei: We hoeven niet te kiezen, je kan ook de 60/30/10 % regel toepassen (die regel gaat eigenlijk over kleurgebruik in een ontwerp, wat je wel niet kan inspireren). Gelijk zag Michiel voor zich hoe dit kon uitpakken; we werken in zes blokken. Drie blokken voor ideeën, twee blokken voor de mens en een blok voor het proces. Dat vond ik een top idee! Want ook als we dan aanpassingen zouden doen, is het niet meer nodig om het hele ontwerp te schrappen. Omdat het er bijvoorbeeld niet meer in zou passen, je hoeft alleen het blok waar het in hoort te veranderen. Meteen waren we enthousiast aan het schetsen. Dit kon het nog wel eens zijn! Tijd voor de uitleg over XiBE. Er stond anderhalf uur voor ingepland, een beetje overdreven vond ik wel. Zo veel kan het toch niet zijn? Wat heb ik me toch vergist! Bureaustoel ernaast en meekijken op het scherm van Michiel. Met een flinke kop koffie om me scherp te houden natuurlijk. Al snel kwam ik tot de conclusie dat er erg veel functies zijn en dat ze stuk voor stuk belangrijk zijn. Hier en daar hoorde je Jantine over de schermen Michiel zijn zinnen afmaken, die kon ze wel dromen!
Uiteindelijk was het ingeplande anderhalf uur niet genoeg en liep het nog een half uur uit. Waar bij mij de vraag kwam: hoe doe je dit ooit bij klanten? Zij moeten ook begrijpen hoe XiBE werkt. Niet zo! Zei Michiel lachend. We leggen het in kleine stappen uit. Als ze het eerste deel begrijpen, kunnen ze daar mee aan de slag. En bij de volgende afspraak leggen we de volgende stap uit enzovoort. Na de uitleg was mijn conclusie dat het erg complex is, en ook een beetje intimiderend hoeveel functies er zijn. Met een beetje spanning (waar ben ik aan begonnen?!) maar vooral met enthousiasme ben ik aan de slag gegaan. De volgende stap in het XiBE project is keuzes maken waar we de focus op leggen, het proces, de ideeën of de mens. Daarover volgende week meer. Mijn naam is Loïs en ik ben grafisch ontwerper bij Pridea. De afgelopen weken heb ik mij verdiept in het XiBE platform. In de komende tijd bewaar ik mijn voortgang in de vorm van een logboek. En deel ik mijn gedachtegang achter de ontwerpen, maar ook de problemen waar we tegen aanlopen. Om te beginnen heb ik het onderzoek gelezen over XiBE geschreven door een oud-collega. Waar ik de belangrijkste punten uit heb gehaald:
Daarnaast ben ik gaan kijken wat oud-stagiaires hadden ontworpen en heb ik de elementen die mij aanspraken gebruikt in mijn ontwerpproces. “Beter goed gejat, dan slecht bedacht” zeggen we dan. Ik ook ervaar XiBE als ingewikkeld, niet alle functies begrijp ik. Daarom, om het overzichtelijk te houden voor mezelf, heb ik een XiBE back to basic ontwerp gemaakt (waar je op door kan bouwen met de rest van de functies). Als volgt:
Het resultaat: Kleurgebruik
In de middelste rij de kleuren voor XiBE. Waarbij de blauwe de hoofdkleur is en de rest secundaire kleuren. Ook heb ik geleerd dat je van elke kleur verschillende gradaties nodig hebt om een webdesign van te kunnen maken, van licht naar donker. Het resultaat besproken met Michiel en daar kwam het volgende uit: Het ontwerp spreekt aan, maar door basic variant mist het functies die wel relevant zijn. Alle functies binnen XiBE zijn van belang, de vraag is vooral hoe en waar zetten we ze neer? Zonder dat het te vol wordt en onoverzichtelijk. Ook werd het duidelijk dat het voor mij handig was om een uitgebreide uitleg te krijgen over hoe XiBE werkt en dat werd de vervolg stap! Veel denkkracht in de organisatie wordt niet benut. De Iceberg of Ignorance van Sidney Yoshida (1989) is een pijnlijk voorbeeld. Hoe hoger in de organisatie, hoe minder de leidinggevenden zich bewust zijn van problemen op de werkvloer. Volgens het onderzoek van Yoshida is de top van de organisatie slecht bekend met 4% van alle issues van de organisatie. Er is de afgelopen 30 jaar natuurlijk wel heel veel veranderd, op het gebied van openheid, transparantie en (interne) communicatie, maar de besturing van organisaties is grotendeels hetzelfde gebleven. Recente onderzoeken laten zien dat er nog steeds een enorme kloof bestaat tussen de top en de werkvloer. Het is niet alleen een top-down probleem. Doordat veel top-down wordt aangestuurd en gecommuniceerd, blijft de werkvloer onwetend over de uitdagingen van de organisatie en het waarom van beslissingen. Als je wel eens het programma Undercover Boss hebt gezien dan weet je waar het over gaat. Dit zorgt natuurlijk voor allerlei problemen: - lage betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie; - lage kwaliteit; - hoog verloop; - giftige cultuur; - gebrek aan draagvlak. Undercover Boss is een natuurlijk een prachtige interventie en fantastische eye-opener, maar het is slechts eenmalig en met één beslisser. Zorg er daarom voor dat de stem van de werkvloer structureel en door iedereen gehoord wordt. Het draagt direct bij aan het succes van de organisatie. Met XiBE kun je direct alle medewerkers een platform bieden om hun stem te laten horen, ideeën en suggesties te delen en met elkaar aan de slag te gaan om geselecteerde initiatieven tot concrete (verbeter)oplossingen te brengen. Trots om XiBE in het VVP magazine (Kennis en inspiratie voor financieel adviseurs) te zien staan. Hoe ontwikkel je als organisatie nieuwe diensten? Maak gebruik van alle voorhanden expertise, inzichten en kennis. Van de medewerkers dus! Maar niet alleen dat. Ook de realisatie is in beste handen bij diezelfde medewerkers. Want als je weet wat goed gaat, wat beter kan, wat klanten willen en hoe het intern loopt, kun je ook, als geen ander (!), zulke initiatieven in praktijk brengen. Lees in dit artikel hoe de combinatie van denkkracht en daadkracht leidt tot meer concrete resultaten en successen voor jouw organisatie. in·no·va·tie (de; v; meervoud: innovaties): invoering van een nieuwigheid' (van Dale) Op 17 januari is de Innoveren doe je samen community gelanceerd. Opgezet voor alle innovatoren met hart voor de zorg of zorg-professionals met vernieuwingsdrang. Op het Innoveren doe je samen platform vind je innovatie nieuwtjes, onze externe challenges en onze externe partners en worden projecten en geleerde lessen gedeeld. In nauwe samenwerking met Marieke Timmer van Reinaerde hebben we dat met XiBE voor de Innoveren doe je samen community op een hele gave manier mogelijk gemaakt. Innovatie-community in XiBEVoor de #innoverendoejesamen innovatie community hebben we met XiBE volledig vorm kunnen geven, doordat we de drie de pijlers van innovatie in één omgeving kunnen laten samenkomen:
Waarom XiBE?XiBE biedt als enige platform één centrale plek voor alle activiteiten rondom continu verbeteren, innovatie, community en IdeaRealization. Het is de plek waar je niet alleen kunt meedenken, maar ook kunt meedoen! Innovatie is geen afdeling. Innovatie is geen speeltje voor de happy-few. Innovatie is geen clubje hippe creatievelingen die zoveel mogelijk gave ideeën bedenken. Innovatie is geen geheimzinnige board-room activiteit. Innovatie is geen toegekend-budget-opmaken. Innovatie is geen creatieve sessie. Innovatie is geen brainstorm. Innovatie is geen start-up. Innovatie is geen doel op zich. Het gaat om de concrete resultaten in praktijk brengen! Innovatie is de optelsom van wisdom-of-the-crowd en power-to-execute. Want (pas) als je denkkracht en daadkracht weet samen te brengen, bereiken concrete oplossingen de praktijk. En dat is het doel van het middel innovatie: zorgen dat problemen opgelost of kansen verzilverd worden. Met XiBE breng je alles samen wat nodig is om de community te activeren, te betrekken, te informeren, te bewegen en samen tot concrete resultaten te komen. |
AuteurPridea team Archief
Mei 2024
Categorie |